Kaucja za akumulatory, czyli opłata depozytowa (zgodnie z nazewnictwem stosowanym w przepisach) to dodatkowa kwota, którą klient musi uiścić, jeśli kupując nowy akumulator, nie zwróci zużytego. Kaucję można odzyskać, jeśli już po zakupie prawidłowo zwróci się starą baterię.
Opłata depozytowa w handlu akumulatorami w Polsce mają na celu poprawę zarządzania odpadami i ochronę środowiska. System ten poprzez bodziec finansowy motywuje do właściwego postępowania ze zużytymi akumulatorami. Tym samym wspiera przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem akumulatorów, zapewniając im dopływ surowców do przetworzenia. Dzięki temu proces recyklingu staje się bardziej efektywny i ekonomiczny.
Sprzedawcy akumulatorów jest prawnie zobowiązany do pobierania kaucji od klientów niebędących przedsiębiorcami. Wynika on z ustawy o bateriach i akumulatorach z dnia 24 kwietnia 2009 r. Jej wysokość jest konkretnie wskazana w obowiązujących przepisach prawa. Właścicieli firm – w tym warsztaty motoryzacyjne – jako wytwórców odpadów obejmują inne przepisy, regulujące sposób obchodzenia się z akumulatorami samochodowymi i motocyklowymi.
Obowiązkowa kaucja za zakup nowego akumulatora bez zwrócenia zużytego wynosi 30 zł. Kwota jest konkretnie wskazana w obowiązujących przepisach prawa. Aby ją odzyskać, klient musi w ciągu 30 dni oddać starą baterię do sklepu, w którym kupił nową. Kaucja jest wtedy zwracana na podstawie dokumentu potwierdzającego pobranie opłaty depozytowej, który zawsze przekazuje kupującemu sprzedawca.
Zużytej baterii nie można po prostu wyrzucić na śmietnik – grożą za to dotkliwe kary (nawet do 10 000 zł grzywny) i jest bardzo szkodliwe dla środowiska. Dodatkowa opłata depozytowa ma jednak dodatkowo motywować kierowców, aby wymieniając akumulator w samochodzie lub motocyklu, pamiętali o zwrocie starego.
Jeśli chcemy zwrócić akumulator bez zakupu nowego, właściwym miejsce będą Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOK musi być zorganizowany w każdej gminie) oraz wyspecjalizowane firmy posiadające stosowne zezwolenia. Obowiązek przyjęcia do utylizacji zużytego akumulatora mają sklepy handlujące akumulatorami. Zużytą baterię można również zanieść do najbliższego legalnie działającego skupu złomu akumulatorowego.
Warsztaty samochodowe oraz inne firmy będące wytwórcami odpadów nie muszą się kłopotać obsługą kaucji. Ani przy zakupie akumulatorów od dystrybutora (niezależnie czy pojedynczych, czy większej liczby w ramach jednego zamówienia), ani przy sprzedaży usługi ich montażu. Nie znaczy to jednak, że przepisy nie nakładają na właścicieli warsztatów obowiązków związanych z ich odpowiedzialnością za odpady niebezpieczne dla środowiska.
W przypadku warsztatów motoryzacyjnych znajdują zastosowanie przepisy ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r., która drobiazgowo reguluje sposób gospodarowania akumulatorami i innymi odpadami przez firmy oraz ich obowiązki związane z przekazywaniem ich do utylizacji. Należy do nich konieczność prowadzenia ewidencji odpadów przy wykorzystaniu Kart Ewidencji Odpadu oraz Kart Przekazania Odpadu.
Więcej o zasadach ewidencji odpadów w warsztacie przeczytasz tutaj!
Łatwość zwrotu akumulatorów jest kluczowym elementem, który umożliwia funkcjonowanie zamkniętego obiegu tych baterii oraz prawidłowe zarządzanie tego rodzaju odpadem. Firmy oferujące skup są gęsto rozsiane po całej Polsce. Wybierając jedną z nich, warto rozważyć nie tylko cenę, ale i wygodne warunki przekazania, zwłaszcza jeśli prowadzi się firmę, w której wymiana akumulatora jest standardową usługą.
Bio Service oferuje atrakcyjną cenę skupu akumulatorów oraz odbiór bezpośrednio ze wskazanego adresu – nie trzeba więc poświęcać czasu pracy na dowóz złomu. Odbiór można zamówić wygodnie online a swoje konto na platformie internetowej Bio Service zintegrować z system BDO, dzięki czemu Karta Przekazania Odpadów zostanie automatycznie uzupełniona o wstępne dane dotyczące kontrahentów oraz odpadu.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe zawierają substancje niebezpieczne, takie jak ołów i kwas siarkowy, rtęć i kadm. Stanowią one, jeśli nieodpowiednio się z nimi obchodzimy, zagrożenie dla środowiska naturalnego. Co więcej, ołów jest silnie toksyczny i może powodować poważne problemy zdrowotne, w tym uszkodzenia układu nerwowego.
Ołów i plastik z akumulatorów są jednocześnie cennymi surowcami wtórnymi, które można przetworzyć oraz wykorzystać w produkcji nowych akumulatorów lub innych produktów. Takie działanie przyczynia się do zmniejszenia potrzeb wydobycia nowych surowców. Odpowiedni recykling minimalizuje też ryzyko narażenia ludzi na kontakt z ołowiem.
Więcej informacji o skupie akumulatorów oraz zaletach recyklingu znajdziesz tutaj!